Раздел
Текст и общуване
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- различават писмен от устен текст;
- се ориентират за участниците в речевата ситуация;
- правят устен преразказ на кратък откъс от повествователен текст;
- се включват уместно в диалог по конкретна тема;
- съчиняват кратък писмен текст (от три-четири изречения) по серия картини;
- озаглавяват текст;
- се ориентират в оформлението на книгата (корици, страници, илюстрации).
Необходими материали:
- Графитни моливи
- Готовата книжка
- Големи листове (флипчарт) за обратна връзка за всяка група и един за книжката
- Цветни листчета или стикери за оценяване (например “Интересно!”, “Бих добавил още…”)
Учениците се подготвят за представяне пред публика. Припомнят си какво означава да дават и приемат обратна връзка.
Инструкции
Приветствайте учениците и ги запознайте с това, което предстои.
- Днес ще представим нашата книжка! Всяка група ще представи своята история от книжката.
Припомнете им какво се изисква от тях, когато дават и получават обратна връзка.
- Докато слушате другите, помислете над въпросите “Какво ви хареса най-много?” и “Как бихте подобрили историята?”
- След всяка история ще имаме кратка дискусия – какво беше впечатляващо и какви идеи можем да дадем за подобрение.
Обобщение
Историите ни са различни, но всяка е специална. Работата в екип ни помогна да ги създадем. Нека сега ги представим.
Важно!
- Дайте пример за конструктивна обратна връзка – например: "Много ми хареса как сте описали героите! Може би е хубаво да добавите повече за тяхното настроение."
Материали за дейността
Всяка група представя своята история пред класа (и пред други гости), след което получава обратна връзка за презентацията си.
Инструкции
Преминете към представянето. Насърчавайте учениците да говорят ясно и уверено.
- Сега всяка група ще излезе отпред и ще ни разкаже своята история. Покажете и картинките си, за да направите разказа по-интересен! Говорете ясно, високо и уверено.
- След всяко представяне ще дадем обратна връзка – помислете какво най-много ви впечатли и какви идеи бихте предложили за подобрение.
- Ще използваме цветни листчета, за да напишем позитивни коментари и предложения. След всяко представяне записвайте обратната си връзка върху тях и я залепете на съответния голям лист на отбора.
- Накрая ще направим същото и за цялата книжка.
Обобщение
Разказахме нашите истории и получихме ценни съвети – писането става по-добро, когато работим заедно!
Важно!
- След всяко представяне обобщавайте силните страни на историята.
- Подтиквайте учениците да формулират обратната си връзка с изрази като: "Много ми хареса..., а бих добавил..."
- Ако някоя група се затруднява при представянето, помогнете с въпроси като: "Как избрахте това заглавие?" или "Кое беше най-трудното при писането на историята?"
- По време на представянето на стената са закачени големи листове за обратна връзка за всяка група и един за книжката. Предварително са подготвени цветни листчета или стикери за оценяване (например "Интересно!", "Бих добавил още..."), с които публиката е запозната. Дайте възможност на децата да оставят своите стикери с оценяване на листовете на всяка група и накрая за самата книжка.
Материали за дейността
Учениците споделят какво са научили от представянето и обратната връзка.
Инструкции
Когато всички представяния приключат, преминете към осмисляне на преживяното. Задайте на учениците няколко въпроси за рефлексия.
- Как се почувствахте, когато представихте своята история?
- Кое беше най-полезното нещо, което чухте от обратната връзка?
- Как ще използвате тези съвети следващия път, когато пишете история?
Обобщение
Ние не само написахме и представихме истории, но и научихме как да се подобряваме като писатели и разказвачи!
Важно!
- Окуражавайте учениците да се чувстват горди със своя труд.
- Подчертайте, че обратната връзка е начин за подобрение, а не за критикуване.