Картинките оживяват – време за истории

Раздел

Текст и общуване

Времетраене

35 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • различават писмен от устен текст;
  • се ориентират за участниците в речевата ситуация;
  • правят устен преразказ на кратък откъс от повествователен текст;
  • се включват уместно в диалог по конкретна тема;
  • озаглавяват текст.

Необходими материали:

  • Бели листове
  • Цветни моливи
  • Разпечатани картинки с истории  (една от картинките по избор)
  • Разпечатана серия от картинки
Истории по една картинка
10 минути
Творческа задача

Учениците разглеждат картинка и създават устно история, която се крие в нея.

Инструкции

Покажете на учениците една картинка и обсъдете с тях възможните сюжетни линии.

  • Деца, днес ще станем разказвачи! Историите се крият във всичко около нас. Можем ли например по една картинка да измислим история? 
  • Вижте тази картинка – каква история можем да създадем по нея?

Ако имате достатъчно време, покажете на учениците още няколко картинки с различни сюжети.

Задавайте насочващи въпроси, които да разгръщат историите.

  • Какво виждаме? Какво мислим? Какво се чудим?
  • Какво може да се случи? А след това? Какво би могло да стане накрая? Как би се казвала нашата история?

 

Обобщение

Историите могат да бъдат различни, но всяка има начало, среда и край. Сега идва ред да разберем как да ги подреждаме правилно!

Важно!

  • Подтиквайте учениците да дават различни идеи и да обосновават мненията си.
  • Опитайте се да разгледате поне два варианта на история по картинката.

Материали за дейността

Истории по няколко картинки
15 минути
Творческа задача

Учениците подреждат разбъркани картинки и съставят устен разказ по тях.

Инструкции

Преминете към следващата дейност - разказ по серия по картинки.

  • Видяхме как може да се измисли история по една картинка. Сега ще съставяме истории по серия от картинки. Първо обаче ще трябва да ги разгледаме и подредим последователно. Хайде да опитаме заедно с тези четири картинки.

Покажете разпечатани или покажете на интерактивен дисплей четири разбъркани картинки, които учениците трябва да подредят последователно и да разкажат устно историята.

  • Какво виждате на картинките? Какво се случва? Коя от картинките би била първа? А втора? А след това? Какво става накрая? Как би се казвала нашата история?

След като децата предложат история по картинките, насочете ги да обърнат внимание на последователността при разказване и елементите на един разказ.

  • Забелязвате ли как историите, които предложихте, имат начало, развиват се и имат край? Кое беше началото на нашата история? Какво се случи в средата? Как завърши историята?

 

Обобщение

Всяка история има начало, развитие и край. Важно е да подредим събитията логично.

Важно!

  • Подтиквайте учениците да дават различни идеи и да обосновават мненията си.
  • Опитайте се да разгледате поне два варианта на история по серията от картинки.
  • Насърчавайте учениците да използват богата реч и да правят свързани изречения.
  • Помагайте на по-несигурните деца, като им задавате насочващи въпроси.

Материали за дейността

Нарисувай края
10 минути
Творческа задача

Всяко дете рисува какво според него ще се случи след последната картинка от историята.

Инструкции

Преминете към последната дейност от този час.

  • Сега нека си представим, че историята още не е свършила. Какво мислите, че ще се случи след последната картинка? Всеки от вас ще нарисува как си представя края на историята.
  • Може героите да направят нещо ново, да отидат някъде, да кажат нещо или да се случи нещо съвсем неочаквано!
  • Няма грешен отговор — важно е да използвате въображението си!

В последните минути от часа помолете някои от учениците да споделят какво са нарисували.

  • Кой иска да сподели с нас какво е нарисувал?

 

Обобщение

Много интересни продължения нарисувахте! Видяхме колко различно може да завърши една и съща история. Това е магията на въображението – всеки има своя приказка! Всички идеи са ценни, защото показват как мислите и чувствате. Следващият път ще работите по групи и ще разкажете ваша история по картинки, която има начало, среда и край.

Важно!

  • Обяснете на децата, че всеки има различна представа и това е чудесно.
  • Насочвайте ги с въпроси при нужда – например: „Ами ако зайчето стане приятел с децата и започнат да се срещат и да си играят заедно?“
  • При липса на време учениците могат да нарисуват само едно действие, без фон или детайли или да завършат тази задача като домашна работа.

Материали за дейността

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.