Раздел

Строеж на думата

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • проявяват толерантност при работа в група, участват в дискусия и вземат общо решение по проблем или тема
  • представят резултатите от своята работа

Необходими материали:

  • илюстрация/рисунка “Дървото на думите”
  • голям плътен картон за ствола на дървото
  • цветни листове (за корените, клоните и листата)
  • лепило и ножици
  • флумастери и маркери
  • Работен лист  “Въпроси за рефлексия по проект “Дървото на думите”
  • Работен лист “Шаблон на листа”
  • Работен лист “Примерен лист- думи с представки” 
Защо думите приличат на дърво?
3 минути
Въведение

Учителят представя идеята за изработване на хартиен макет „Дървото на думите“ и обсъжда с учениците защо е важно да познаваме частите на думите.

Инструкции

Започнете часа с дискусия и преговор на наученото до момента, като отново представите на дъската илюстрация “Дървото на думите”.

  • Какви части има това дърво?
  • Да, точно така. То има корени, ствол, клони, листа
  • Представете си, че дървото е дума. Корените са най-важната част, защото без тях няма дърво. Така е и в думите - коренът носи основното значение. Можете ли да ми дадете пример за дума и да определите нейния корен?
  • А какво ще стане, ако добавим представка? Как се променя значението на думата? Представките добавят ново значение към думата, както листата и клоните разширяват короната на дървото. Сега опитайте да дадете още примери за думи с представки.

 

Обобщение

Учениците разбират връзката между частите на думата и дървото. Това ще им помогне в следващата дейност, когато ще създадат свое „Дърво на думите“.

Важно!

Насърчавайте учениците да изказват идеи, като се опират на опит от предходните часове.

Създаване на „Дървото на думите“
25 минути
Творческа задача

Класът се разделя на групи по 4-5 ученици, като всеки екип изработва свое “Дървото на думите”, на което добавя примери за думи с представки и корени.

Инструкции

Разделете класа на групи. Всяка група получава материалите за изработка на свое дърво - голям плътен картон, цветни листове, ножици, лепило, флумастери и маркери, шаблон на листа и лист с примерни думи.

Дайте инструкции за работа.

  • Сега ще работите в групи, за да създадете своето „Дърво на думите“. Всяка група ще получи материали.
  • Започнете с корените - те символизират корена на думата. 
  • След това изрежете ствола от картон - върху него напишете думи с представки, а на листата ще запишете само представки.
  • Направете дървото красиво и пълно с думи! Когато сте готови, всяка група ще представи своята част от дървото и ще обясни какви думи са избрали. Имате 20 минути време за работа.

След като времето за работа изтече, всяка група представя своето дърво.

  • Моля, всяка група да излъчи свой “говорител”, който да представи “Дървото на думите”.

 

Обобщение

Учениците задълбочават разбирането си за представките и корените, като ги прилагат на практика.

Важно!

  • Подгответе примерни думи, ако учениците се затруднят.
  • Окуражавайте сътрудничество между учениците.
  • Напомнете им да използват цветове и творчество.
  • Осигурете на учениците допълнително време за завършването на проектите, ако часът не е бил достатъчен.

Материали за дейността

Оценка и рефлексия
10 минути
Рефлексия

Учениците попълват работен лист с въпроси за рефлексия и споделят какво са научили.

Инструкции

Преминете към последната дейност от часа - осмисляне на наученото. Наредете учениците в кръг.

  • Как ни помага „Дървото на думите“ да разберем езика по-добре?
  • А може ли някой да даде пример за дума, която сте запомнили днес?
  • Сега всеки от вас ще запише в работен лист за рефлексия отговорите на няколко въпроса.
  • „Дървото на думите“ ще ни помага и занапред! Ние ще продължим да го използваме. Затова макетите на “Дървото на думите” остават на подходящо място в класната стая.

 

Обобщение

Рефлексията помага на учениците да затвърдят знанията си и да видят как могат да ги използват в писането и разбирането на думите.

Важно!

  • Насърчавайте учениците да бъдат искрени в отговорите си, без да се притесняват от допускане на грешки.
  • Подчертайте значимостта на осмислянето на наученото.

Материали за дейността

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.