Приложение и рефлексия – “Дървото на думите”
Раздел
Строеж на думата
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- проявяват толерантност при работа в група, участват в дискусия и вземат общо решение по проблем или тема
- представят резултатите от своята работа
Необходими материали:
- илюстрация/рисунка “Дървото на думите”
- голям плътен картон за ствола на дървото
- цветни листове (за корените, клоните и листата)
- лепило и ножици
- флумастери и маркери
- Работен лист “Въпроси за рефлексия по проект “Дървото на думите”
- Работен лист “Шаблон на листа”
- Работен лист “Примерен лист- думи с представки”
Учителят представя идеята за изработване на хартиен макет „Дървото на думите“ и обсъжда с учениците защо е важно да познаваме частите на думите.
Инструкции
Започнете часа с дискусия и преговор на наученото до момента, като отново представите на дъската илюстрация “Дървото на думите”.
- Какви части има това дърво?
- Да, точно така. То има корени, ствол, клони, листа
- Представете си, че дървото е дума. Корените са най-важната част, защото без тях няма дърво. Така е и в думите - коренът носи основното значение. Можете ли да ми дадете пример за дума и да определите нейния корен?
- А какво ще стане, ако добавим представка? Как се променя значението на думата? Представките добавят ново значение към думата, както листата и клоните разширяват короната на дървото. Сега опитайте да дадете още примери за думи с представки.
Обобщение
Учениците разбират връзката между частите на думата и дървото. Това ще им помогне в следващата дейност, когато ще създадат свое „Дърво на думите“.
Важно!
Насърчавайте учениците да изказват идеи, като се опират на опит от предходните часове.
Класът се разделя на групи по 4-5 ученици, като всеки екип изработва свое “Дървото на думите”, на което добавя примери за думи с представки и корени.
Инструкции
Разделете класа на групи. Всяка група получава материалите за изработка на свое дърво - голям плътен картон, цветни листове, ножици, лепило, флумастери и маркери, шаблон на листа и лист с примерни думи.
Дайте инструкции за работа.
- Сега ще работите в групи, за да създадете своето „Дърво на думите“. Всяка група ще получи материали.
- Започнете с корените - те символизират корена на думата.
- След това изрежете ствола от картон - върху него напишете думи с представки, а на листата ще запишете само представки.
- Направете дървото красиво и пълно с думи! Когато сте готови, всяка група ще представи своята част от дървото и ще обясни какви думи са избрали. Имате 20 минути време за работа.
След като времето за работа изтече, всяка група представя своето дърво.
- Моля, всяка група да излъчи свой “говорител”, който да представи “Дървото на думите”.
Обобщение
Учениците задълбочават разбирането си за представките и корените, като ги прилагат на практика.
Важно!
- Подгответе примерни думи, ако учениците се затруднят.
- Окуражавайте сътрудничество между учениците.
- Напомнете им да използват цветове и творчество.
- Осигурете на учениците допълнително време за завършването на проектите, ако часът не е бил достатъчен.
Учениците попълват работен лист с въпроси за рефлексия и споделят какво са научили.
Инструкции
Преминете към последната дейност от часа - осмисляне на наученото. Наредете учениците в кръг.
- Как ни помага „Дървото на думите“ да разберем езика по-добре?
- А може ли някой да даде пример за дума, която сте запомнили днес?
- Сега всеки от вас ще запише в работен лист за рефлексия отговорите на няколко въпроса.
- „Дървото на думите“ ще ни помага и занапред! Ние ще продължим да го използваме. Затова макетите на “Дървото на думите” остават на подходящо място в класната стая.
Обобщение
Рефлексията помага на учениците да затвърдят знанията си и да видят как могат да ги използват в писането и разбирането на думите.
Важно!
- Насърчавайте учениците да бъдат искрени в отговорите си, без да се притесняват от допускане на грешки.
- Подчертайте значимостта на осмислянето на наученото.


