Раздел

Строеж на думата

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разграничават корена като най-важна значеща част на думата
  • разграничават представката като словообразуваща част на думата

Необходими материали:

  • илюстрация/рисунка “Дървото на думите”
  • Работен лист “Открий пропуснатата буква- представки”
  • Работен лист “Езиков пъзел с представки”
  • Работен лист “Липсващи представки”
  • бяла дъска и маркер
  • малки цветни лепящи листчета
  • флумастери или цветни моливи

Използвани източници:

Станев, Емилиян, “Лакомото мече”, изд. “Пан”, София, 2018 г.

Как представката променя думата?
10 минути
Дискусия

Учителят пише дума на дъската (напр. "писа") и добавя различни представки (изписа, подписа, надписа). Учениците обсъждат дали има разлика в значението и правописа на думите.

Инструкции

Напишете на дъската думата “писа” и дайте задача на учениците.

  • Учениците, какво беше представка?
  • На дъската е думата “писа”. Какви представки може да ѝ сложим?
  • Деца, виждате ли как всяка представка променя значението на думата "писа"? Какво означава "изписа"? А "подписа"? А "надписа"?
  • Виждате ли как представките променят значението? А сега да помислим за правописа. Как се пише представката "из-"?
  • Със "з", точно така. Важно е да помним правописа на представките, защото те са част от думите, които използваме всеки ден. 

По същия начин обърнете внимание на правописа на останалите представки - из-, при-, от-, под-, раз-, с-.

Обобщение

Разбрахме, че представките променят значението на думите. Това ще ни помогне да разпознаваме и прилагаме правописа им.

Важно!

  • Избирайте примери, които са познати на учениците.
  • Насочвайте вниманието към разликата в значението.
  • Основната форма на глагола е “пиша”, но в случая се използва “писа” за целите на езиковото обучение в 3. клас.
Изследване на представките
20 минути
Групова работа

Учениците работят в групи, за да изследват различни представки - техния правопис и как променят значението на думата.

Инструкции

Разделете класа на три групи като всяка от тях получи различен работен лист. Дайте инструкция за работа.

Ученици, разделени сте на три групи. Всяка група получава различна задача.

  • Група 1: Открива и попълва пропуснати букви в представки
  • Група 2: Работи по езиков пъзел
  • Група 3: Попълва пропуснати представки към думи в текст

Обсъдете задачите и след 10 минути ще споделите изводите си с класа.

Когато времето за работа приключи, всяка група представя своите изводи.

  • Времето за работа изтече. Коя група желае първа да представи своите отговори?

Обобщение

Разбрахме, че различните представки придават различни значения на думите. Това ни помага да разпознаваме правилната употреба и правопис.

Важно!

  • Осигурете достатъчно примери за учениците.
  • Насочвайте ги да формулират свои изводи за правописа на представките.

Материали за дейността

Представките като част от “Дървото на думите”
10 минути
Самостоятелна работа

Учениците записват свои примери за думи с представки върху „клоните“ на илюстрация или рисунка “Дървото на думите”.

Инструкции

Раздайте на учениците цветни лепящи листчета и дайте инструкция.

  • Деца, сега всеки от вас ще запише дума с представка и ще я залепи на клоните на нашето дърво. Кой иска да сподели своя дума и какво означава тя?

Класът разглежда дървото и обсъжда написаните думи - коя е представката и какво е значението и.

Обобщение

Използването на представки променя значението на думите. Днешният урок ни помогна да разберем тези промени и да запомним правила при писане на думи с представки.

Важно!

  • Насочвайте учениците към разнообразни думи.
  • Напомняйте им да внимават за правописа.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.