Раздел

Строеж на думата

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разграничават корена като най-важна значеща част на думата
  • разграничават представката като словообразуваща част на думата

Необходими материали:

  • бяла дъска и маркери
  • лист с думи
  • флумастри или химикалки за учениците
  • листове или тетрадки за записване
  • илюстрация/рисунка “Дървото на думите”
Кое е общото между дървото и думата?
10 минути
Въведение

Учителят представя въпроса „Кое е общото между дървото и думата?“ и насочва учениците да изкажат първите си идеи и асоциации. Целта е да се събуди любопитството и да се въведе темата за корена на думата.

Инструкции

Започнете часа с въпрос, който да събуди любопитството на учениците.

  • Днес ще започнем нашия урок с въпрос за дискусия: „Кое е общото между дървото и думата?“ Помислете за момент и след малко ще споделите вашите предположения.
  • Кой желае да сподели какво е обсъдил със съучениците си? Има ли нещо друго, което свързва дървото и думата?

Изслушайте предположенията на учениците и направете обобщение. Запишете на дъската ключови думи и изрази.

  • Дървото расте и се разклонява, а думите също могат да се развиват и да се образуват нови думи.
  • Думата расте като добавяме части към нейната основа! Например „летя“ може да стане „излетя“, „прелетя“, "полетя".
  • Това означава, че думите, също като дърветата, могат да се „разклоняват“ и да се променят като към техния корен-основна част, добавим представка.

Открихме, че общото между дървото и думата е, че и двете имат корени, могат да растат и да имат различни части, които им придават нова форма и значение.

Обобщение

Защо проведохме тази дейност? За да събудим интереса към темата и да насочим учениците да направят връзката между дървото и думата – и двете имат „корени“.

"Научихме, че в езика също има „корени“, които дават смисъл на думите, подобно на това как корените дават сила и стабилност на дървото."

Важно!

  • Насочвайте дискусията, без да давате готов отговор веднага.
  • Подтиквайте учениците да мислят за „корен“ и „представки“ в по-общ смисъл (пример: корени на дърво, корен на дума) и да търсят прилики/разлики.
  • Създайте атмосфера на любопитство и свобода за изразяване на идеи.
Разпознаваме корена и представката
20 минути
Работа по двойки

Учителят рисува или показва изображение на дърво на дъската и дискутира с учениците кои части са най-съществени за растежа му. След това обсъжда как думите имат своя „корен“ и „представки“ (или „клони“ и „листенца“, които променят значението). Учениците разделят прости думи на основна част (корен) и допълнителни елементи (представки).

Инструкции

Покажете на учениците разпечатана илюстрация или рисунка върху плакат на дърво.

  • Погледнете тази рисунка на дърво. Какви части виждате?
  • Точно така! Корен, стъбло, клони и листа има дървото.
  • А сега помислете – ако трябва да сравним дървото с една дума, как мислите, коя част от думата може да е нейния “корен”?
  • Да , коренът е тази част, която носи смисъла на думата. Коренът на думата е най-важната ѝ част, която носи основното значение. Например в думите „прелетя“, „излетя“, „налетя“ – коя е основната част, без която няма да разберем думата? (отговор „летя“, все още не се вижда, че коренът е "лет")
  • Това е коренът, защото тази част носи значението „летя“. А какво се случва, когато добавим „пре-“, „из-“, „на-“?
  • Точно така, думите се променят! Представките са като нови клони на дървото – помагат на думата да „расте“ и да се променя.

Разделете учениците по двойки. Раздайте на всяка двойка част от работния лист.

  • Сега ще ви дам списък с думи. Работете по двойки и разделете всяка дума на представка и корен. Напишете ги в тетрадките си. Имате 15 минути време за работа.

След като времето за работа изтече, преминете към споделяне на отговорите.

  • Кой ще сподели своята работа?

Обобщение

Защо проведохме тази дейност? За да направим паралел между дървото и думата и да покажем, че думите имат основна част, която се  нарича „корен“, от който черпи основния си смисъл, а представките променят или доразвиват този смисъл.

Важно!

  • Уверете се, че учениците разполагат с подходящи примери на думи, съдържащи представки.
  • Давайте кратки, насочващи въпроси: „Кое не може да бъде премахнато, без да изгуби смисъл думата? Това е коренът.“
  • Окуражавайте учениците да работят заедно и да обсъждат съмненията помежду си, преди да питат учителя.

Материали за дейността

Дума-основа
10 минути
Групова работа

Учениците са разделени на три групи и провеждат кратко състезание, в което с представи и даден корен трябва да се напишат възможно най-много думи. Това помага да се затвърди идеята за корена като източник на нови думи. Запознават се с понятието “сродни думи”.

Инструкции

Завършете часа с игра за затвърждаване. Запишете на дъската представките: пред-, над-, под-, из-, без-, от-, на- и дайте инструкции за работа.

  • Деца, днес ще направим едно малко състезание. Класът ще се раздели на три групи. Всяка група ще получи по една дума. Трябва с помощта на представките от дъската да измислите нови думи със същия корен. Групата, която напише най-много сродни думи, е победител. 

Група 1: режа

Група 2: лепя 

Група 3: хвърлям

  • Имате 5 минути. Старт!

След като времето изтече, всяка група споделя колко и кои думи е написала.

  • Чудесна работа, деца! Днес открихме, че думите могат да се „развиват“ и да „растат“, като дърветата, благодарение на представките. 
  • Но преди да приключим, искам да ви попитам – забелязахте ли, че всички думи, които записахме, имат нещо общо?
  • Да! Всички те имат една и съща основна част – коренът. Тези думи се наричат сродни думи.
  • Сродни думи са тези, които имат един и същи корен и са близки по смисъл. Например думите „летя“, „излитам“, „прелитам“ и „налитам“ са сродни, защото всички имат корен „лет“ и са свързани с летенето. Сродните думи помагат на езика да се развива и ни дават повече начини да изразяваме мислите си.

Обобщение

Защо проведохме тази дейност? За да затвърдим наученото и да покажем, че коренът е тази част, която носи смисъла на думата. Научихме, че една основна дума може да послужи за база на много нови и така развиваме езиковите си умения.

Важно!

  • Наблюдавайте и насочвайте, ако някой ученик има затруднения да измисли „семейство“ думи от един корен.
  • Оставете учениците сами да създават свои идеи – така затвърждават разбирането за словообразуване.
  • Ако е необходимо, може да помогнете с предложения за сродни думи (режа - порежа, нарежа, отрежа, изрежа; лепя - залепя, подлепя, отлепя, разлепя; хвърлям - подхвърлям, отхвърлям, разхвърлям, изхвърлям)

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.