Раздел
Звуковете и буквите в българския език
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разграничават звук от буква;
- разграничават сричките в думата;
- разграничават гласни от съгласни звукове;
- изговарят правилно звуковете в думите;
- познават печатните и ръкописните букви от българската азбука;
- разпознават малка и главна буква (печатни и ръкописни);
- пишат графически правилно и четливо буквите и връзките между тях.
Необходими материали:
- Общият проект “Градът на буквите”
- Цветни моливи
- Тетрадки с тесни и широки редове по български език
- Списък с думи с липсващи съгласни
- Работен лист за упражнения с думи с щ, ь, ю, я
Чрез въпроси учителят предизвиква учениците да разкажат кои жители още ще добавят в “Града на буквите”.
Инструкции
Учителят насърчава децата да назоват звуковете и буквите, на които предстои да бъдат включени в проекта.
- “Вече построихме домове на гласните и сонорните съгласни звукове. Кои други букви още си нямат жилища? Как можем да ги разпределеми в различни домове? Това ще изследваме заедно в този учебен час."
Обобщение
Учителят показва, че е чул всички изказвания на децата. Мотивира ги да бъдат активни участници в продължението на този общ проект.
“Благодаря на всички за участието. Хайде да измислим домове и на останалите букви!”
Важно!
- Опитайте се да дадете възможност на всички да участват по някакъв начин в кратката дискусия.
Материали за дейността
Чрез въпроси учителят предизвиква децата да изведат основните характеристики на звучните и беззвучните съгласни и да предложат как да изглежда техния дом.
Децата рисуват дома на звучните и беззвучните съгласни в тетрадките си. Учителят им раздава по един работен лист със списък с думи с липсващи съгласни, от които децата трябва да определят и запишат какъв е липсващият звук - звучен или беззвучен.
Учителят и учениците продължават да рисуват “Градът на буквите”, като изследват звучните и беззвучните съгласни, рисуват дома им в стаи по двойки, записват жителите им с малки и главни букви и ги оцветяват в синьо.
Инструкции
Чрез въпроси учителят предизвиква учениците да изведат основните характеристики на звучните и беззвучните съгласни и обсъждат как би изглеждал дома им.
- “Кои са звучните и беззвучните съгласни звукове в българския език? Защо ги наричаме така? Как звучат? Хайде да ги изговорим една по една. Как би изглеждал домът на звучните и беззвучните съгласни, като имаме предвид, че те вървят по двойки? Коя буква си няма другарче? Какъв би бил домът им и къде би се намирал в града? Какъв цвят ще бъде и защо?”
Учениците рисуват дома на звучните и беззвучните съгласни в тетрадките си. Учителят им раздава работен лист със списък с думи, в които да запишат липсващите съгласни.
- “Сега всеки ще нарисува в тетрадката си как си представя домът на звучните и беззвучните съгласни. В работния лист, който получите, трябва да напишете липсващата звучна или беззвучна съгласна. Хайде да проверим как написахте някои от думите.”
На големия картон учителят и учениците продължават “Градът на буквите”, като учителят избира едно от предложенията на децата за дом на звучните и беззвучните съгласни и го рисува. Записва в стаите съответните букви по двойки. Подходяща идея е те да живеят в голям син блок с по два съседни апартамента на етаж. Буква “х” ще бъде сама на етаж.
Обобщение
Обобщението се включва във финалната дискусия. Кажете, че с помощта на техния упорит труд, децата са успели да разберат как разделяме съгласните по звуковите им характеристики на звучни и беззвучни.
“Чудесна работа свършихме и разбрахме как и защо звучните и беззвучните съгласни звукове и букви се събират в групи. Открихме, че не всички те се групират по двойки.”
Важно!
- Уверете се, че децата са разбрали каква е задачата.
- Уверете се, че всички деца имат тетрадка и моливи.
- Насърчавайте учениците да участват активно както в груповата работа, така и в упражнението.
- Подкрепяйте учениците, които се затрудняват, с допълнителни насоки.
Чрез въпроси учителят предизвиква децата да изведат основните характеристики на останалите букви от азбуката - “щ, ь, ю, я” и да предложат как да изглеждат техните домове.
Децата рисуват домовете им в тетрадките си. Учителят им раздава по един работен лист за упражнения с думи с щ, ь, ю, я - определяне на звуковете им и правопис.
Учителят и учениците продължават да рисуват “Градът на буквите”, като изследват тези звукове и букви, рисуват домовете им, записват жителите им с малки и главни букви и ги оцветяват в съответните цветове.
Инструкции
Чрез въпроси учителят предизвиква децата да изведат основните характеристики на останалите букви - “щ, ь, ю, я”. Обсъждат как биха изглеждали домовете им и защо ще са отделни.
- “Какво знаете за буква “Щ”? Как звучи? Как се пише? Как би изглеждал домът й? Какъв цвят ще бъде и защо?”
- “Какво знаете за буква “ь”? Как звучи? Има ли звук? Защо я има в азбуката, като няма звук? С коя буква се комбинира? (о - ьо) Как се пише? Има ли главна буква ь? Защо няма? Как би изглеждал домът й? Какъв цвят ще бъде и защо?”
- “Какво знаете за букви “ю” и “я”? Как звучат? Имат ли звук? Как се пишат? Има ли значение къде се намират в думата? Как се променят звуковете им, в зависимост от мястото им в думата? Ако са в началото на думата? Ако са след гласен звук? Ако са след съгласен звук? Как би изглеждал домът им? Какъв цвят ще бъде и защо?”
Учениците рисуват домовете на буквите “щ, ь, ю, я” в тетрадките си. Учителят им раздава работен лист за упражнения с думи с щ, ь, ю, я - да определяне на звуковете им и правопис.
- “Сега всеки ще нарисува в тетрадката си как си представя домовете на буквите “щ, ь, ю, я”. В работния лист, който получите, ще се упражните как да изписвате думи с тези букви. Хайде да проверим как написахте някои от думите.”
На големия картон учителят и учениците продължават “Градът на буквите”, като учителят избира някои от предложенията на децата за домове на буквите “щ, ь, ю, я”, рисува ги и записва в тях съответните букви. Подходяща идея е “щ” да живее в син дом, буква “ь” да е в малък дом в цвят, различен от червено и синьо, буквите “ю” и “я” да са съседи в домове в червено-синьо.
Обобщение
Обобщението се включва във финалната дискусия. Кажете, че с помощта на техния упорит труд, децата са успели да разберат как разделяме буквите щ, ь, ю, я по звуковите им характеристики.
“Свършихме много добра работа и разбрахме как и защо буквите “щ, ь, ю, я” живеят в отделни домове и как изглеждат те.”
Важно!
- Уверете се, че децата са разбрали каква е задачата.
- Уверете се, че всички деца имат тетрадка и моливи.
- Насърчавайте учениците да участват активно както в груповата работа, така и в упражнението.
- Подкрепяйте учениците, които се затрудняват, с допълнителни насоки.
Учениците обобщават работата си по общия проект “Градът на буквите” - кои групи букви са изследвали и какви домове са им построили.
Инструкции
Учителят насърчава децата да обобщят какво са свършили в този учебен час.
- “Днес завършихме нашия общ проект “Градът на буквите”, като обсъдихме как се групират звучните и беззвучните съгласни и останалите звукове и букви от българската азбука. Измислихме как да изглеждат техните домове. Покажете си по двойки своите идеи. Нека някой разкаже как изглежда неговия дом на звучните и беззвучните и защо е избрал да бъде така. А сега някой да разкаже за домовете на останалите букви.”
Обобщение
Учителят обобщава дейностите от часа.
- “Днес работихме много активно и завършихме проекта “Градът на буквите”. Дадохте интересни идеи. Измислихме домове на всички звукове и букви. Това е една чудесна основа за бъдещите ви индивидуални проекти за вашите градове на буквите.”
Важно!
- Опитайте се да дадете възможност на всички да участват по някакъв начин в обобщаването.

