АКАДЕМИЧНИ НАГЛАСИ

Осъзнато или неосъзнато всеки ученик идва в училище с конкретна нагласа за техния образ като учещи се. Тези нагласи са повлияни от родители, съученици, преживяване в училище и цялостен културен контекст. Те могат да подкрепят или възпрепятстват успехът в училище. (Farrington, C.A. et al, 2012)

Ето как звучат и изглеждат нагласите, които подкрепят академичното развитие и успех на учениците в училище:

Little kids at a Halloween party

"Аз принадлежа към тази общност".

Учениците, които усещат чувство за принадлежност към класа и училището си демонстрират по-високи нива на самоувереност и ефективност, както и вътрешна мотивация.

kid gently touch new stem of the cactus he grows with care, one hand holds magnifying glass.Nature education, Montessori and observation skills concept.

"Уменията и способностите ми нарастват с моите усилия."

Изследванията на Карол Дуек ясно доказват, че нагласата за развитие предполага вяра в успеха като процес, включващ полагане на усилия, предприемане на конкретни стратегии за подобрениe. Трудностите по пътя са възприемани не като знак за отказване, а като възможност за развитие.

Soccer, celebration and kids team with trophy on soccer field, happy and excited at winning game. S.

"Мога да успея."

Вярата в успеха води до повишаване на мотивацията за задържане в процеса на учене, по-силна ангажираност и желание за полагане на усилия за подобрения.

Kids in superhero costumes

"Тази работа/задача е важна за мен."

Когато учещите виждат ясна връзка с личните си вярвания и интереси или приложимост и добавена стойност от материала, който учат, имат по-висока мотивация за участие и полагане на усилия.

Учителите имат голямо влияние върху академичните нагласи през преподаването си и средата, която създават. Именно те са ключов фактор, който повлиява на мотивацията на учениците, тяхната ангажираност и постоянство в учебния процес.
 
Ето някои от ключовите действия на учителите, чрез които могат да работят по-ефективно в тази посока.

Високи очаквания към учениците

Учителите могат да убедят всеки ученик, че може да успее. Това се случва през изграждането на позитивни взаимоотношения, в които всеки ученик се чувства подкрепен и предизвикан да даде най-доброто от себе си.

Практически стратегии:

  • Провокирайте учениците да обясняват своето мислене и използвайте различни стратегии за развиване на метакогнитивните им умения;

  • Допускайте затруднения като все пак осигурявате подкрепа и насоки, с които учениците да се справят с предизвикателни задачи – но не давайте готови отговори. Това е основна крачка за изграждане на самоефективност у учениците.

  • Проверявайте разбирането на учениците редовно и адаптирайте преподаването, така че всички ученици да са ангажирани.

  • Давайте ясен пример за качествена работа и показвайте увереност, че всички ученици могат да я изпълнят.

  • Давайте конкретна обратна връзка, която да стимулира желание за подобрение.

  • Интересувайте се от мисленето на учениците и нормирайте грешките като част от процеса на работа.

hairdresser high five and child in hair salon hap 2022 12 14 01 30 36 utc
children adventure park 2021 09 02 03 20 47 utc

Направете грешките и трудностите част от процеса

Всеки човек среща трудности и се проваля в някои области. Усещането, което имаме при такива преживявания определя нагласата, която имаме за себе си като учащи. Колкото по-рано сме се научили на това, толкова по-устойчива нагласа за развитие ще имаме.

Примерни стратегии

  • Давайте възможност на учениците да поправят грешките и работата си;

  • Споделяйте с учениците за Ваши грешки и трудности, които сте услели да преодолеете;

  • Създавайте време и пространство за рефлексия върху техните грешки и трудности.

  • Приоритизирайте задачи и цели, които дават възможност за различни начини за стигане до крайния отговор или множество отговори.

  • Използвайте родителските срещи като още една възможност да рамкирате грешките и трудностите като част от процеса.

Създаване на усещане за равенство и приемане на всеки

Използването на стратегии, които ясно да включват и зачитат уникалността на всеки ученик, зачитане на неговата идентичност – културна, социална, дава възможност да се изгради среда, в която всеки да преодолява съществуващи стереотипи и да се фокусира върху собственото си развитие.

Примерни стратегии

  • Давайте възможност на учениците да изразят кои са важните и ценни за тях неща и ги свързвайте с учебния материал (Cohen, Garcia, Purdue-Vaughns, Apfel, Brzustoski, 2009).

  • Правете връзки между преподавания материал, общността, в която учениците живеят и случващото се в реалния свят.

  • Когато е подходящо, коментирайте с учениците темата за стереотипите. Дискутирайте последствията от стереотипното мислене. Провокирайте ги да осмислят собствените си такива и тези, насочени към тях. Проявете интерес и разберете истинския опит на учениците по темата. Това ще даде възможност на учениците да осмислят и да се справят спокойно с емоциите, които темата и преживяването може да провокира (Aronson & Williams 2004; Johns & Schmader 2004).

  • Помогнете на учениците да осмислят темата и опита със стереотипите като акцентирате върху тяхната роля и възможност за влияние.

happy multiethnic kids playing with a mobile phone 2023 02 12 01 39 17 utc

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.