Писмо от Африка
Споделете с колеги
Подходящ за класове
Подходящо за предмети
Описание
Работен лист от ПБО№10 по География и икономика за 5. клас “Да се докоснем до Африка”.
Писмото дава начало на настоящия проект – в него въображаемият персонаж, Боабаб – Пазителя на Африка, въвежда учениците в бъдещите дейности. Създава се очакване и усещане за предстоящо приключение.
Инструкции:
“Здравейте, географи!
Вие вече пътувате из Африка – не с куфар, а с карта и учебник. Познавате нейните планини и пустини, големите реки и климатичните пояси, природните зони и богатствата ѝ. Днес няма да учим нови факти. Ще покажем колко много вече знаем и ще си припомним всичко важно за природата на най-горещия континент.
Но преди да започнем с преговора, искам да ви покажа нещо специално: получихме писмо. Истинско писмо! Не по имейл, не в чат – а в плик, с надпис: “До учениците от 5. клас – България“. Да го отворим заедно.
В него има послание – и покана. Ще го прочета на глас. Слушайте внимателно – ще разберем какво ни очаква.
Ще ви задам няколко въпроса. Помислите и споделете
- Какво ви направи най-силно впечатление в писмото?
- Кой според вас е Баобаб – Пазителят на Африка? Истински човек ли е, символ ли е?
- Защо мислите, че писмото е изпратено точно до нас?
- Какви думи или изрази ви подсказват, че ще се случи нещо различно от обикновен урок.
- Какво се иска от вас, какво се очаква да направите?
- Бихте ли се включили в такава мисия? Защо?
- Какво мислите, че ще включва проектът, за който се намеква в писмото?
- Защо според вас писмото завършва с думите “припомни си как започна всичко – от природата“?
Това писмо поставя началото на нещо по-различно. Получавате покана да участвате в проект, който ще продължи в няколко следващи часа. В него ще имате възможност да учите чрез преживяване, игри, мисии, състезания и сътрудничество.
Ще преговаряме, ще решаваме задачи, ще играем. И ще докажем, че вече познаваме този континент.
Готови ли сте?”
Важно!
- Подгответе писмото от Африка предварително – може да го принтирате и поставите в запечатан плик, надписан с текст като “До учениците от 5. клас, България“. За по-голям ефект пликът може да бъде “състарен“ с чай, връвчица или декоративен печат.
- Прочетете писмото на глас с емоционална интонация или поверете това на ученик, който умее да чете изразително.
- Може да подсилите атмосферата с фонов звук (африканска инструментална музика или звуци от саваната, пуснати тихо по време на четенето). Това създава емоционална връзка и въздейства на вниманието.
- Важно е след писмото ясно да обясните, че днешният урок е преговорен, а проектът ще развивате и в следващите часове.




