Раздел
Таблично умножение и деление
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- познават таблиците за умножение и за деление;
- познават мерните единици за време: минута, денонощие, седмица, месец, година и означенията на минута и година (мин, г.);
- преобразуват мерните единици за време от една в друга: час и минута; денонощие и час; седмица и ден; месец и ден; година и месец;
- определят времето по часовник в часове и минути.
Необходими материали:
- часовник
- изследователските папки
- табло “Мерни единици за време”
- задачи за четене от учителя “Природа и време”
- работен лист “Природа и време”
Колко време е нужно?
10 минути
Въведение
Учениците си припомнят мерните единици за време чрез интересни примери от природата.
Инструкции
- "Ще ви покажа различни ситуации от природата и ще си припомним мерните единици за време и как се преобразуват.
- Да си припомним първо мерните единици за време:
- Час – 60 минути
- Денонощие – 24 часа
- Седмица – 7 дни
- Месец – приблизително 30 дни
- Година – 12 месеца
- Сега ще ви прочета няколко изречения. Помислете колко време трае всяко от събитията в изреченията и кажете коя единица за време е подходяща.
- Да си припомним и как определяме времето по часовник в часове и минути. Коя стрелка какво показва?"
Обобщение
"Припомнихме си как да измерваме време в природата и кои мерни единици са подходящи за различни ситуации."
Важно!
- Използвайте реални примери (растеж на растения, ежедневни активности на животни).
- Подчертавайте връзката между единици (час - минути, седмица - дни).
- Насочвайте учениците да използват примерното табло “Мерни единици за време”.
Измерваме времето
15 минути
Работа по двойки
Учениците решават задачи от работен лист с животни и растения, като разпознават време по часовник и упражняват преобразуване на мерни единици за време.
Инструкции
- "Ще работите по двама и ще получите лист със задачи.
- Прочетете задачите внимателно и пресметнете. Използвайте знанията си за мерните единици за време. Където е удобно, може да използвате таблично умножение или деление.
- Ако имате нужда, използвайте таблото с мерни единици за време."
Обобщение
"Упражнявахме измерване на време за различни процеси в природата, работа с часовник и преобразуване на мерни единици за време."
Важно!
- Следете дали учениците използват правилните мерни единици.
- Следете за правилно разчитане на часовника.
- Насочвайте с въпроси, ако се затрудняват, или ги насочвайте към таблото с мерни единици за време.
Материали за дейността
Как преобразувахме времето?
10 минути
Рефлексия
Учениците проверяват решенията на задачите си, обсъждат трудностите и прибавят листа с решения в папките си.
Инструкции
- "Хайде заедно да проверим решенията на задачите.
- Кое ви беше най-лесно? Кое ви затрудни?
- След проверката на гърба на листа заедно нарисувайте нещо от днешния ден - част от задача, нещо свързано с природата или което ви е впечатлило от урока.
- Приберете листа в папката си."
Обобщение
"Проверихме как да преобразуваме време в реални ситуации и прибавихме и това упражнение към останалите в изследователската папка."
Важно!
- Насърчавайте учениците да обясняват решенията си.
- Насърчавайте правилно подреждане на материалите в папките.


