Раздел
Числата 21, 22, 23, ..., 99, 100
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- представя двуцифрено число като сбор от десетици и единици по различен начин;
- измерват дължина на отсечка в дециметри (дм).
Необходими материали:
- рафитни и цветни моливи
- флумастери, маркери
- лепила и ножици
- чертожни линии
- голям картон за макета на фермата
- бели и цветни листове
- други материали за работа – клечки, памук и др. (по желание)
- помощно табло “Десетици и единици”
- помощно табло “Числата от 1 до 100”
- табло “Връзка между метър, сантиметър и дециметър”
Учениците си припомнят какво са научили в предишните уроци чрез въпроси и кратък преглед на основните знания. След това всяка група получава задача – какво ще изработи на макета на фермата.
Инструкции
- "Нека си припомним какви ферми посетихме досега.
- Какви числа използвахме? Как измервахме пътища и огради?
- Какво научихме?
- Сега ще създадем наша ферма – ще се разделим на групи и всяка група ще има задача:
- Група 1 - изработва животни с номера, които ще представи като сбор от единици и десетици;
- Група 2 - проектира и отбелязва огради;
- Група 3 - прави пътища с определени дължини."
Обобщение
"Днес започваме нещо много важно – ще създадем нашата собствена ферма! Припомнихме си какво вече знаем - как измерваме с дециметри и метри, какви числа използваме, и защо ни трябват точни мерки. Всяка група има своя мисия – животни, огради или пътища. Работете като истински фермери – планирайте, измервайте и бъдете точни! Всичко, което научихме досега, ще ни помогне!"
Важно!
- Помогнете на учениците да си припомнят фермите и дейностите - числата до 100, представяне на двуцифрени числа като сбор от единици и десетици, мерните единици за дължина - сантиметър, дециметър, метър.
- Разделете учениците предварително на отбори. Ако броят на учениците е по-голям, разделете ги на шест групи, които да изработват два макета на ферми.
- Насърчете учениците да планират заедно в групите.
В групи учениците създават своята част от фермата. Всяка група включва числа и мерки – номерирани животни, пътеки с дължини, огради с обозначения.
Инструкции
- "Макетът на фермата ни е един. Всяка група ще работи отделно по своите задачи, като по всяко време ще може да поставя готовите неща върху макета. Първо отделете време да планирате какво и как ще изработите и си разпределете задачите.
- Група 1, съобразявайте големината на животните с размерите на загражденията и пътищата на макета.Изработете 10 животни и им дайте номера от 21 до 100. Представете всяка число/номер като сбор от десетици и единици.
- Група 2, направете огради с дължини в сантиметри и дециметри и отбележете с етикети за кои животни са. Обсъждайте с група 1, която създава животните. Измервайте с линийка.
- Група 3, направете пътеки с дължини в дециметри и ги запишете. Измервайте с линийка.
- Всички групи, напишете числата ясно, проверете дали дължините са правилни! За задачите си използвайте бяла и цветна хартия, за да направите животни, огради и пътища, после изрязвайте и залепвайте."
Обобщение
"Поздравления за труда, който положихте! Днес създадохте вашата част от фермата – с истински мерки и числа! Измервахте, използвахте дециметри и сантиметри, номерирахте животни с големи числа, и работихте заедно като екип. Така вашата ферма стана точно като в истинския свят! Всичко, което научихме досега, вече го използвахте на практика."
Важно!
- Подпомагайте с идеи, но оставете творческа свобода.
- Проверявайте дали учениците използват точни числа и измервания.
- Напомняйте да се включат всички ученици в групите.
- При необходимост дайте допълнително време за работа по макета.
Групите представят своите части от фермата. Класът разглежда създадения модел и дава обратна връзка.
Инструкции
- "Нека всяка група разкаже какво е направила до момента.
- Какви числа използвахте?
- Как измервахте пътищата и оградите?
- Какво научихте докато работихте?
- Готови ли сте? Имате ли нужда от още време за работа?"
Обобщение
"Нашата ферма вече е готова и истински впечатляваща! Всеки внесе своята част – с точни измервания и верни числа. Показахте, че знаете какво е метър, дециметър, сантиметър, и как да ги използвате правилно. Работихте заедно, измервахте точно и мислехте като фермери! Днес не просто учихте – построихте нещо с помощта на математиката!"
Важно!
- Подкрепете всяка група с въпроси, ако се затрудняват.
- Похвалете усилията им.


