Раздел

Строеж на думата

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разпознават сродни думи по общия им корен;
  • откриват правописни особености на сродни думи;
  • пишат правилно думи с представки;
  • правят правописна проверка чрез сродни думи.

Необходими материали:

  • работен лист “Бинго на сродните думи”
  • работен лист “Дигитално книга- шаблон”
  • работен лист “Примерни упражнения за сродни думи (дигитална книга)
  • учебна презентация “Основни неща за редактора на Canva”
  • таблети или лаптопи с достъп до Canva
  • проектор
Бинго “Сродни думи”
10 минути
Игра

Учителят назовава думи. Учениците отбелязват в поле за бинго само сродните думи на “гъба” и “пчела”. Когато образуват линия - в ред или колона, казват “Бинго”.

Инструкции

Раздайте на всеки ученик бинго-карти с разбъркани думи.

  • Ученици, днес ще започнем часа с игра! Всеки от вас има пред себе си лист с таблица с думи. В полето под заглавието са написани гъба и пчела. Ще слушате внимателно какви думи назовавам. Ако прецените, че думата, която казвам, е сродна на пчела или гъба, я отбележете. Ако попълните цял ред или колона, извикайте ‘Бинго’!

Обобщение

Тази игра ни помогна да разграничим сродни от несродни думи. Подготвихме се за по-задълбоченото упражнение с внимание към значението и корена.

Важно!

  • Припомнете в началото преди играта кои думи наричаме сродни - думи с еднакъв корен и близки по значение.
  • Уверете се, че всеки ученик е разбрал инструкциите за играта.

Материали за дейността

Създай езиково упражнение – стани съавтор на дигитална книга!
20 минути
Работа по двойки

Учениците по двойки започват да създават собствени езикови задачи със сродни думи и ги оформят в Canva като страници от дигитална книга.

Инструкции

Преминете към създаването на езикови упражнения.

  • Деца, днес ще започнем създаването на собствени езикови упражнения със сродни думи, които ще включим в нашата дигитална книга. Ще работите по двойки. За целта ще използвам приложението GYNZY, което то ще ви подреди по двойки на случаен принцип. Готови ли сте?
  • След като вече знаете с кого ще работите, всяка двойка трябва да избере една „словесна фамилия“ – това е група сродни думи, които имат общ корен. Например: летя, летец, прелетен.
  • Следващата стъпка е да измислете езиково упражнение. То може да е:
  1. попълване на липсваща сродна дума,
  2. свързване на сродни думи,
  3. групиране на сродни думи според корена им,
  4. създаване на изречение със сродни думи,
  5. или дори кратка загадка.
  • Щом имате готово упражнение, влезте в Canva – ще използваме шаблона, който вече сме подготвили. В него въведете:
  1. заглавие на упражнението;
  2. кратко обяснение какво трябва да се направи;
  3. самото упражнение;
  4. и картинки, които да помогнат на читателя да разбере или да се сети за верния отговор.

Обобщение

Учениците прилагат знанията си за сродните думи в творческа и практическа задача. Подготвят реално съдържание за финалната дигитална книга, като развиват езикови и дигитални умения.

Важно!

  • Направете кратка демонстрация на шаблон в Canva.
  • Мотивирайте учениците да мислят креативно, но и да внимават за правописа.
  • Помагайте на затруднени двойки с идеи и технически насоки.

Материали за дейността

От дума към действие – представяне на езиковите предизвикателства
10 минути
Презентация

Учениците представят  създадените задачи. Обсъждат трудности и как са избрали сродните думи.

Инструкции

Преминете към споделяне на създадените езикови задачи.

  • Деца, сега ще си представим, че сме в "Словесната галерия"! Каня няколко двойки да споделят екрана си и да покажат страницата, по която са започнали да работят.
    Има ли въпроси или идеи от класа?

Обобщение

С представянето на задачите учениците се учат да разказват за работата си, аргументират избора си и се вдъхновяват едни други за следващия етап от проекта – оформяне на пълната дигитална книга.

Важно!

  • Окуражавайте всички ученици да дават позитивна и конкретна обратна връзка.
  • Допълнителни въпроси, които може да зададете към учениците:
  • Как разбрахте, че думите в задачата ви наистина са сродни? Какво ви помогна да ги свържете?
  • Коя част от създаването на упражнението беше най-трудна за вас и как се справихте с нея?
  • Ако трябваше да обясните задачата си на друг ученик, как бихте му помогнали да я реши и да не се обърка?

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.