Право на глас и избор за учениците

Учениците споделят мнение за структурата и съдържанието на:

  • урочните дейности – избор между дейности или начини на работа (самостоятелно, в група)
  • време за определена дейност
  • норми в класа; 
  • процедури в часа;
  • ритуали;
  • др. аспекти на учебния процес
Ordinal Numbers (2)

Например:

  • Допитвам се до тях за времето, което им е нужно да изпълнят поставената им задача.
  • Даваме им възможност да изберат как ще работят – индивидуално, със съученик, в група.
  • Предоставяме им възможност за избор на ресурси и активности, с които да достигнат до целта.
  • Създаваме пространство, в което да споделят очакванията от урока или раздела, какво те искат да научат и как.

Общи: 

  • Табла за избор: Създаване на табла с възможности за избор на различни дейности или задачи, които позволяват на учениците да избират предпочитаните от тях задачи.
  • Гласуване: Използвайте гласуване в класа, за да вземете решение за варианти като дестинации за екскурзия, дейности в класа или теми за проекти.
  • Проучвания на интересите: Провеждайте анкети, за да проучите интересите и предпочитанията на учениците, преди да вземете решения.
  • Ротационни отговорности: Разпределяйте на ротационен принцип ръководни роли или отговорности между учениците, като давате възможност на всички да участват във вземането на решения.
  • Насърчавайте учениците да мислят върху изборите си и да ги аргументират.  Дискутирайте последствията от изборите.

Идеи:

  1. Артистични материали: Позволете на учениците да избират художествени материали (пастели, маркери, цветни моливи) за проектите.
  2. Избор на история: Предложете на учениците да избират книги или разкази по време на четене.
  3. Теми на проекти: Позволете на учениците сами да избират теми за изследователски проекти или презентации.
  4. Разпределение на местата за сядане: Позволете на учениците да определят местата за сядане при групова работа или дискусии.
  5. Теми за дебати: Предложете избор от теми за дебати и оставете учениците да изберат коя страна искат да защитават.
  6. Проекти за общественополезна дейност: Позволете на учениците да предложат и изберат проекти за общественополезна дейност, в които да участват класът или училището.
  7. Изследователски теми: Позволете на учениците сами да избират изследователски теми в рамките на широка тематична област.
  8. Тема за рефлексия в час на класа.
  9. Избор в какъв формат да представят даден проект.