Философски въпрос или просто въпрос?

Споделете с колеги

Подходящ за класове

Подходящо за предмети

Описание

Работен лист от ПБО№1 по Философия за 8. клас “Как да мислим като мъдреци?”.

Инструкции (формулирани към учениците):

“Предстои ни една дейност, която ще ви помогне да разграничите философските въпроси от всекидневните. Философията се стреми да разбере фундаментални въпроси за съществуването, познанието, ценностите, разума, ума и езика. Те често нямат един лесен или окончателен отговор. 

Ще се разделим по групи и всяка група ще получи работен лист с различни въпроси. Задачите са следните:

  • Класифицирайте всеки въпрос, като го поставите в една от двете категории: Философски въпрос или всекидневен въпрос. Поставете “X” в съответната колона.
  • Обосновете избора си за всеки въпрос в колоната “Обосновка”. Защо смятате, че е философски или всекидневен?
  • След като класифицирате всички въпроси, обсъдете в групата си:
    • Какво е общото между всекидневните въпроси и какво ги отличава от философските?
    • Какво е общото между въпросите, които класифицирахте като философски?
    • На базата на вашето обсъждане, формулирайте 2-3 признака на философското питане.”

Важно!

  • Подгответе работните листа, които да раздадете на учениците, и се уверете, че всяка група има копие на работния лист.
  • Можете да включите примерните въпроси от описанието на дейността, както и да добавите 2-3 гранични въпроса, които да предизвикат дебат (напр. “Защо сме тук?”, “Трябва ли винаги да казваме истината?”, “Какво е справедливост?”).

Очаквани резултати и обобщение:

  • Философски въпроси:
    • “Какво е добро?“ (Философски: Отнася се до етика, ценности, няма универсален лесен отговор.)
    • “Има ли живот след смъртта?“ (Философски: Засяга метафизика, религия, смисъла на съществуването, няма научно доказуем отговор.)
    • “Как да съм щастлив?“ (Философски/Граничен: Засяга етика, психология, смисъла на живота, отговорът е субективен и многопластов.)
  • Всекидневни въпроси:
    • “Кой ден имаме физическо?“ (Всекидневен: Има конкретен, лесно проверим отговор.)
    • “Колко е 5 по 8?“ (Всекидневен: Има единствено, конкретно математическо решение.)
  • Признаци на философско питане (примерни, учениците могат да формулират свои):
    • Нямат един лесен и окончателен отговор: Отговорите често са сложни, многостранни и водят до нови въпроси.
    • Засягат фундаментални аспекти на съществуването/човешкия опит: Отнасят се до смисъл, ценности, истина, морал, познание.
    • Предизвикват дълбоко мислене и размисъл: Насърчават разглеждане на различни гледни точки и аргументи.
    • Често са универсални: Отнасят се до всеки човек или човечеството като цяло.
За да свалите този работен лист трябва да сте влезли в профила си и да имате активен абонамент.

Още практични материали за вас

Prepodavame.bg_2kl_BEL_PBO Moyat-rechnik_RL Samoocenka (1)
Самооценъчна карта "Моят речник"
Kalendar 25 26
Календар на учебната 2025-2026 г.
Copy of Prepodavame.bg -Worksheet Mockups- vertical (19)
Природата в нашата класна стая
Prepodavame.bg_4kl_BEL_PBO-Ot-dumi-kum-scena-Puteshestvieto-na-gusenichkata_RL-Kakvo-pravi-prerazkaza-dobur
Какво прави преразказа добър?
Kakvo zavisi ot glasuvaneto za EU
Какво зависи от гласуването ми за европейски избори?

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.