Да анализираме защо СЕУ е важно и изследваме връзката с академичен напредък, благополучие и самоинициативност на учениците;
Да вземем решение кое ще бъде нашето приоритетно СЕУ умение на фокус в следващите месеци и да си заложим конкретни цели – защо СЕУ е важно специфично за нашите ученици;
Начин на работа
Самостоятелно, асинхронно
Време
60 мин
Стъпки
Изследване: Защо СЕУ са важни?
Поставяне на СЕУ компетентност на фокус за целия педагогически екип.
Поставяне на цели.
Споделяне на целта с колега
Стъпка 1 (самостоятелно и в педагогически екип)
Стъпка 2 (в педагогически екип)
Стъпка 3 (самостоятелно)
Стъпка 4 (в педагогическия екип)
Стъпка 1 (самостоятелно и в педагогически екип)
Стъпка 1 (30 минути) | Защо СЕУ са важни?
Запознаване с материали и отговор на въпроси (20 минути)
Самостоятелно се запознайте с поне 2 от изброените материали:
Отговорете на следните въпроси във Вашия личен дневник за саморефлексия:
Какво Ви прави най-силно впечатление/изненадва Ви?
С какво сте съгласни? С какво бихте спорили?
Как СЕУ водят до по-висока самоинициативност у учениците?
Как СЕУ водят до по-високо благополучие у учениците?
Как СЕУ водят до по-висок академичен напредък у учениците?
2. Работа с биография(10 минути)
Съберете се с педагогическия екип. Отделете около 2-3 минути всеки да си припомни себе си като ученик/ученичка:
Каква беше атмосферата/средата във вашето училище?
Как бяха организирани часовете и уроците?
Какви бяха отношенията в класа?
Какво беше отношението на учителите към Вас/ към съучениците Ви?
Как всичко това допринасяше или пречеше на развиването на вашите социално-емоционални умения?
След това нека всеки от групата сподели с останалите в рамките 2-3 мин. своите размисли.
Стъпка 2 (в педагогически екип)
Стъпка 2 (15 минути) | Поставяне на компетентност на фокус
Целта на тази стъпка е да вземем решение кое ще ни бъде приоритетна компетентност на фокус в следващите месеци.
Съберете се заедно в педагогическия екип, който е част от програма “Училища за пример.”
Приоритизирайте до 2 компетентности, върху които бихте искали да работите с вашите ученици заедно като екип.
Запознайте се с документ – Компетентности и умения според възрастта. Разгледайте информацията, която се отнася специфично за възрастовата група, с която работите, от всичките пет компетентности. Ако работите с повече от един клас, фокусирайте се само върху един от класовете (напр. най-предизвикателния или класа, на който сте класен и т.н.) .
Ето и няколко въпроса, които да Ви помогнат да го направите:
Какво от набелязаното е най-належащо или би имало най-голяма полза за вашите ученици в този момент?
Какво е онова, което пречи най-силно на вашите ученици да напредват (в образователен и личностен план)? Кои от описаните области/компетентности ще им помогне в най-голяма степен да напредват? (напр. Самоосъзнатост, Управление на себе си и т.н.)
Помислете за онова, което им предстои – НВО, преминаване в нов образователен етап и др. Кои компетентности ще им помогнат в най-голяма степен да се справят с предстоящите предизвикателства?
2. На база опита си от диагностиката в предварителната задача и въпрос 1: Коя компетентност е най-необходима за вашите ученици?
Попълнете в плана си в графа “Компетентност”
Стъпка 3 (самостоятелно)
Стъпка 3 (10 минути) | Поставяне на цели
На база стъпка 2 и резултатите от диагностиката, приоритизирайте до 2 умения/проявления, които искате да развивате от всяка от подбраните области/компетентности за СЕУ. Ще работите върху тях до края на учебната година. Това са вашите цели.
Уточнения:
Уменията ще намерите в същия документ с компетентностите, описани в таблицата под всяка компетентност за съответната възраст.
Ако във вашия педагогически екип работите с едни и същи класове и ученици, обмислете варианта да имате еднакви цели за тези ученици.
Ако работите с различни класове и възраст – помислете дали целите да бъдат различни за всеки учител, или да е една обща цел за всички ученици, която да отразява нуждите и уменията на всички ученици спрямо тяхната възраст. Това е важно да се обсъди, понеже ще повлияе на екипната ви работа и взаимопомощ в този процес.
Попълнете в плана в графа “Цел” срещу вашето име.
Стъпка 4 (в педагогическия екип)
Стъпка 4 (оставащо време) | Споделяне на цели
Ако имате време го направете по двойки в ПЕ. Ако не – помислете за себе си самостоятелно.
Представете на колегата едно от уменията, които искате да развивате (т.е. Една своя цел).
Обсъдете и избройте как биха изглеждали проявленията на това умение в поведението/реакциите на учениците ви – как се държат, какво казват, как реагират. Опитайте се да надграждате идеите си и да не повтаряте казаното от колегите.
Всеки разполага с 1 минута да сподели умението, което иска да развива и с 4 мин. да чуе идеите от събеседника си.
Пример
Цел: Може да описва себе си – кой/коя е, какво харесва и какво не” (цел в компетенцията “Самоосъзнатост” за 1-ви клас).
Проявления:
ученикът може да опише кой е, какво харесва и какво не с връстник или възрастен
да представи себе си пред група;
ученикът може да опише себе себе си в писмена форма;
ученикът може да нарисува свой автопортрет като в него отбележи кои са най-характерните му черти/интереси/хоби, кои са силните му страни и какво иска да може по-добре и т.н.
Училищният абонамент на Prepodavame.bg, дава достъп до екслузивно съдържание, видео курсове, сертификация и много други ресурси на всички учители във вашето училище. Ако заявите абонамент до края на седмицата, ще получите безплатен период на ползване до края на учебната година.