Тази статия е създадена в сътрудничество с г-жа Елица Цонева от ЧОУ “Томас Едисън”, гр. София.
Създаването на автобиография и мотивационно писмо и подготовката за интервю често затрудняват учениците, на които предстои кандидатстване за стипендия, конкурс, друго училище, висше учебно заведение или за работа. “Объркани са и просто темплейт на мотивационно писмо не означава нищо за тях. …имат затруднения да боравят с информация, дори и да представят себе си”, споделя и г-жа Елица Цонева от ЧОУ “Томас Едисън”, гр. София.
В същото време учителката “индикира” скука в часовете по информационни технологии, в които по учебен план е предвидена работа с документи. Тя се замисля какво може да направи по въпроса и така стига до идеята да въвлече учениците в едно “реално” приключение – подготовка на документи за кандидатстване за работа и симулиране на самия процес.
ВИЗИТКА НА ПРАКТИКАТА:
Име на практиката: “Кандидатствай успешно”
Цели: учениците да се ангажират с реални ситуации и да са подготвени за успешно представяне
Подходяща е за: ученици в прогимназиален и гимназиален етап
Необходими материали: темплейти/ шаблони на мотивационно писмо и автобиография; работни имейли; гост-лектори – специалисти в областта “Човешки ресурси”
Сайт на училището: https://edisonschool.eu/
КАКВО ПРЕДСТАВЛЯВА ПРАКТИКАТА
Целта на проекта е да подготви учениците за кандидатстване и да им вдъхне увереност, че могат успешно да преминат през процеса. В ЧОУ “Томас Едисън” тази практика е въведена в 7. клас, но учителката посочва, че е подходяща и за гимназиален етап. Може да се внедри не само в часовете по ИТ, а и да се адаптира за предмети като БЕЛ, час на класа, гражданско образование, чужди езици и др. По време на проекта учениците правят проучване, търсят шаблони и темплейти, пишат автобиография, мотивационно писмо и имейл, подготвят се за интервю, получават и дават обратна връзка.
КАК ДА ПРИЛОЖИМ
Планиране на проекта
Първият етап е планирането на процеса – подготовка на предстоящите уроци, поставяне на целите, задачите и дейности, уточняване на участниците. Г-жа Цонева представя идеята на родителите на учениците: “Всъщност, когато споделих, че търся хора (специалисти), които да ми помогнат с процес на симулация на интервю, се оказа, че имаме родители на ученици, които са точно в тази сфера и така …процесът стана по-ефективен”, обяснява учителката. Тя се допитва и до други учители и външни специалисти.
Кандидатстване по обява за работа
Г-жа Цонева показва на седмокласниците как да търсят и селектират обяви в различни сайтове за предлагане на работа, за да се ориентира всеки ученик какъв тип документи ще трябва да подготви. След като седмокласниците избират в каква сфера ще кандидатстват, имат за задача да потърсят различни шаблони и темплейти на необходимите документи. Получават допълнителни указания от учителката какво точно се очаква да изработят.
“На този етап учениците придобиват значима представа какво точно се случва и предстои, имат ориентир. До преди това, например, виждат един шаблон на мотивационно писмо, което нищо не им говори”, разказва г-жа Цонева.
След това учениците изготвят самите документи, подбират подходящи снимки и получават обратна връзка, която трябва да имплементират. Накрая изпращат по имейл кандидатурите си до учителя, както и до някой от участващите в проекта външни специалисти.
Интервю за работа
Следва подготовка за интервю за работа. Учениците се запознават с формата на срещата, обсъждат какво се очаква от тях и какво трябва да бъде поведението им. Същевременно получават по имейлите си откази или покани за интервю.
Финалният етап е симулацията на самите интервюта, като всеки кандидат има около 10 минути за представянето си. Участващите в проекта външни специалисти дават обратна връзка и се преминава към техническото интервю. Тук “жури” са останалите ученици от класа.
ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?
Тази практика помага на учителката да представи по един по-интересен начин 6 урочни единици по информационни технологии, свързани с работа с документи. Но по-важното е, че подготвя учениците за това какво реално им предстои при едно кандидатстване и как да представят себе си по най-добрия начин.
Децата придобиват увереност и прилагат наученото на практика, когато идва време да кандидатстват наистина: “Между 20 и 30 % от учениците получиха одобрение и/или стипендии за желаните от тях училища или конкурси, изискващо подобен тип представяне. Ето някои от най – изявените примери, които показват успеха на програмата в годината, в която я приложихме, и които бяха отразени от медиите: седмокласничката ни Лена Дипчикова след писане на мотивационно есе и интервю за прием спечели пълна стипендия за колеж в Кеймбридж. Друг пример е и седмокласничката Лили Танчева, която стана единственото прието българче в King’s College, The British School of Alicante през 2021г. , след издържано интервю за прием и писмено мотивационно писмо. Както и седмокласникът Антон Кремов, който спечели пълна стипендия за обучение в частна гимназия у нас след издържано успешно интервю за прием и написване на мотивационно есе на място”, допълва гордо г-жа Цонева.
ЗА КАКВО ДА ВНИМАВАМЕ
При прилагането на практиката е добре да се обърне внимание на начина, по който се въвличат участниците – самият учител трябва да има ясна визия как точно ще се случват нещата през целия процес. Много важен момент е подготовката на инструкциите и съдържанието, които се предоставят на учениците. Технически е добре да се обърне внимание и на личните данни, които се попълват в автобиографиите. Това е добра възможност да се поговори с децата за опасностите, които крие споделянето на лична информация в интернет.
Практиката е селектирана в инициативата “Добрите практики на фокус”, която има за цел да открие, опише и популяризира ефективни, приобщаващи и устойчиви педагогически практики в три категории: благосъстояние на учениците, отговорност и принос на учениците, академичен напредък на учениците.
Имате нужда от още работещи практики? На prepodavame.bg може да намерите още много изпробвани практики за вашата класна стая.