Един от най-често задаваните въпроси към децата е: “Какъв искаш да станеш, когато станеш голям?”. Някои от децата избират да работят това, с което се занимават и техните родители. Други искат да се превърнат в супергерои, за да спасяват човешки животи и да вдъхновяват с личностните си качества и добър пример – мечтаят си да работят като полицаи, пожарникари, лекари. Има и ученици, които “се лутат” из различни направления и не могат дълго време да изберат своя професионален път.
“Децата трябва да заобичат професията. Тя трябва да се превърне в мечта!”, споделя г-жа Стоянова. С цел да разкрият пъстрата гама от рядко срещани професии на най-малките ученици от СУ “Св. Климент Охридски” – гр. Добрич, г-жа Иванка Стоянова и г-н Деян Боев планират и създават проекта “Професия под лупа”. Срещите с гост-лектори стартират през втория учебен срок на учебната 2021/2022 година в часовете по занимания по интереси на своите четвъртокласници. Тъй като интересът на децата след всяка среща расте, учителите, подкрепени от ръководството и родителите, решават да продължат идеята и да разгърнат идеята. През настоящата учебна година учениците се запознават с орнитолог, психолог, водолази, военнослужещи, инженер. А в момента тече подготовка за срещата им с медиатор.
Визитка на практиката
Име на практиката: “Професия под лупа”
Цели:
- подкрепа за учениците при взимането на информирано решение за образованието и своето място в света на труда;
- развиване на любопитство към различните видове професии и популяризиране на такива, които не са често срещани;
- фокус върху важни теми, които вълнуват обществото ни – екология, емоционална интелигентност, екипност, гражданска активност;
- осъществяване на междупредметни връзки;
- подобряване на комуникативните умения;
Подходяща е за: за ученици във всички етапи
Прилага се: целогодишно
Как да приложим?
Дейността е планирана за една учебна година по предварително разписан план-график. Провежда се с целия клас в блок часове по занимания по интереси.
Стъпки:
- Предварителна подготовка – обсъждане в екипа кои професии биха били интересни на децата и кои от тях не са така често срещани в ежедневието им.
- Участие на родителите – осигуряване на съдействие от родителите, за които учителите знаят, че работят в съответната професионална сфера.
- Координиране с гост-лектора – осъществява се връзка с хората, които ще представят професиите. Уговарят се мястото на срещата и начинът на протичане на часа. Учителите споделят целите, които са си поставили с осъществяването на срещата.
- Осигуряване на необходимите материали – ако е необходимо, се набавят подръчни материали (например ако гостува инженер, той може да постави за задача, която изисква да осигурим картон, сламки, балони, цветни моливи).
- Подготвяне на подарък – изненада за гост-лектора – класът предварително изработва учениците тематичен подарък за гостите (например: къщичка за птици за орнитолога, рисунки за психолога, книжка със съчинения на тема ” Аз обичам Черно море” за водолазите и т.н.).
- Провеждане на срещата.
Защо да опитаме?
Запознаването с различните “нестандартни” професии спомагат на учениците да осъзнаят разнообразието на професионалните възможности, които ги очакват. Срещите са планирани така, че учениците да развиват своето активно слушане и комуникативните си умения и да работят в екип. Двамата учители на класа вече виждат как проектът им дава резултати: “Първата ни среща бе с орнитолога. Децата бяха много плахи и несигурни. Задаваха кратки, необмислени и копирани въпроси. Притесняваха се да говорят. В момента виждаме огромен напредък. Изявяват желание, задават и допълнителни въпроси, участват по-активно в игрите, преразказват ни срещата, сякаш ние не сме били там”, споделя г-жа Стоянова.
В предварителната подготовка за срещите участват не само учителите и учениците, но и родителите. Всички заедно предлагат професии, а подборът на гост-лекторите е свързан и с теми като екология, здравеопазване, благотворителност, грижа за околните и нас самите – области, пряко са свързани с гражданска позиция, с обществото и активния начин на живот.
За какво да внимаваме?
“Всички колеги, които желаят да приложат практиката трябва да си дадат достатъчно време за планиране и обмисляне на дейностите… Би било добре срещите да се осъществяват през месец, за да имат възможност учениците да преминат качествено цялото преживяване”, съветва ни г-жа Стоянова. В проекта “Професия под лупа” тя и колегата ѝ решават да не канят родители като гост-лектори, но активно си партнират със семействата на учениците и ги включват в подготовката и организирането на срещите.
Практиката е селектирана в инициативата ”Добрите практики на фокус“, която има за цел да открие, опише и популяризира ефективни, приобщаващи и устойчиви педагогически практики в три категории: благосъстояние на учениците, отговорност и принос на учениците, академичен напредък на учениците.
Имате нужда от още работещи практики? На prepodavame.bg може да намерите още много изпробвани практики за вашата класна стая.