Развитието на технологиите променя начина, по който учениците придобиват знания и общуват помежду си. Образователната среда също се променя – въвеждат се модерни подходи на учене и преподаване. Приложението на технологиите в училище допринася за повишаване на мотивацията и за активно учене и за усвояването на учебния материал по нов и леснодостъпен за децата начин.
Към това се стреми и г-жа Нина Саръстова – преподавател по английски език и класен ръководител в ОУ “Христо Ботев” – с. Бата, община Поморие. В училището няма изграден STEM център, но учителката използва наличното пространство и оборудване в компютърния кабинет, като оформя кътове за отделни екипни дейности.
За своята работа в училище тя казва: “Предизвикателството, пред което сме поставени, е задържането на учениците в училище. В началото се фокусираме върху приобщаването им, защото почти не владеят български език. Паралелно с това работим и за академичния напредък. Децата ни са будни, с идеи. Затова реших да им дам тази възможност – да им покажа, че могат да се справят, да се развиват”. Проектът, по който работят седмокласниците в с. Бата, е виртуална флип книжка “Добре дошли в България” – оферта за най-запомнящата се екскурзия в България, написана на български и английски език.
ВИЗИТКА НА ПРАТКИКАТА
Име на практиката: Виртуална флип книжка “Добре дошли в България”
Цели:
- Учениците подобряват комуникативните си умения по английски език;
- Овладяват и упражняват нови умения по информационни технологии;
- Повишават своята мотивация да учат и да се развиват.
Подходяща е за: ученици от 7. клас
Прилага се: В часовете по английски език, час на класа, технологии и предприемачество, Информационни технологии, история и цивилизация, география и икономика, български език и литература
Необходими материали:
1. Карта на България;
2. Примерни маршрути за екскурзия – работен лист;
3. Информация за конкретни забележителности, туристически дестинации и предлаганите забавления (на английски език);
4. Е – уроци по география и икономика, история и цивилизация, английски език, български език и литература.
5. Печатни, аудио и мултимедийни материали;
6. Интернет връзка за достъп до приложенията Mind Mup 2.0, Google Maps, Google Travel, Canva.com, Flipbookpdf.net, Scratch.
ОПИСАНИЕ НА ПРАКТИКАТА
“Добре дошли в България” е STEAM проект, който предизвиква учениците да влязат в различни роли: туроператори, екскурзоводи, репортери, програмисти, дизайнери. Участници са 17 ученици билингви от 7. клас, сред които един ученик със специални образователни потребности, учителите по науки в прогимназиален етап, двама туроператори и шестима родители, които подкрепят учениците в процеса на работа като външни цпециалисти.
Водещият въпрос, по който работят седмокласниците, е “Как да организираме най-атрактивната екскурзия в България за чужденци?”. Крайният продукт е оферта за екскурзия в България за чужденци, представена под формата на виртуална книжка, брошура или компютърна презентация, експортирана във видео формат. Учениците имат възможност за избор на мото: ”На море и планина, България е страхотна страна”, „Пътувам, общувам, спортувам!“ или „Добре дошли в България!“.
Г-жа Саръстова разказва откъде идва вдъхновението за този проект: “Докато проверявах едно домашно – имейл на английски език до приятел, в който учениците упражняват използването на бъдеще време, разбрах колко много са ги впечатлили екскурзиите, на които сме ги водили”.
КАК ДА ПРИЛОЖИМ
Учителката описва в детайли практиката за всички колеги, които искат да реализират подобен проект със своите ученици.
Стъпка 1: Организационно-подготвителен етап
Проектният урок се представя пред класа в рамките на блок от 2 учебни часа. Избраният метод е дискусия, като за създаване на емоционална връзка с темата учителката подготвя въпроси, които знае, че ще заинтригуват учениците. Ето и как протича часът:
- Въвеждане на учениците в темата:
1.1. Въпроси към учениците (на английски език):
- Как си представяте идеалната екскурзия?
- Кои места в България бихте посетили?
- Какви забавления предпочитате?
- В какви спортни занимания бихте се включили?
1.2. Преглед на рекламен видеоматериал с оферта за екскурзия в България по конкретен маршрут.
1.3. Дискусия:
- Какво одобрявате в представената оферта?
- Какво бихте променили?
- Как бихте организирали екскурзия?
- Кои забележителности в България биха впечатлили чужденците?
- Какви развлечения и спортни занимания бихте им предложили?
- Поставяне на водещия въпрос: “Как да организираме най-запомнящата се и атрактивна екскурзия в България за чужденци?”. Задачата на учениците е да съставят оферта за екскурзия до старите български столици с възможност за езда и преход по екопътеки.
- Посочване на формата на крайния продукт: оферта за екскурзия в България за чужденци (виртуална книжка, брошура, компютърна презентация, експортирана във видео формат или чрез блоково програмиране).
- Задаване на срок: времето за изготвяне на офертата е осем учебни часа.
- Задаване на начина на изпълнение на проекта: чрез работа в екип. Обособяват се различни отбори:
- Организатори/туроператори – съставят план на пътешествието, определят времетраенето, изчисляват необходимите финансови средства, изготвят маршрут с помощта на Google Maps или Google Travel;
- Репортери – подготвят въпросите и провеждат интервю относно предпочитани дестинации;
- Екскурзоводи – събират информация за забележителностите и атракциите, които ще бъдат посетени;
- Графични дизайнери и програмисти – планират дизайна и оформят крайния продукт.
Стъпка 2: Технологичен етап
Вторият етап включва съвместната работа между учителите по няколко учебни дисциплини: информационни технологии, български език и литература, английски език, география и икономика и история и цивилизации.
Тук се включват и външните експерти: екскурзоводи, туроператори, чужденци, пребиваващи в населеното място, други членове на общността. В края на етапа учениците трябва да:
– представят авторски текстове на английски език, както и снимков и видеоматериал;
– да изберат формат за крайния продукт;
– да споделят избрания маршрут за екскурзия и основните параметри на офертата – кои забележителности ще бъдат посетени, колко време ще продължи екскурзията, какво включва цената, с какъв транспорт ще се осъществи, къде ще бъде настаняването, какви забавления и възможности за спортни занимания и екотуризъм предлагат избраните туристически дестинации.
Дейностите протичат в рамките на 3 учебни часа:
Първи учебен час:
- Чрез приложенията MindMup 2.0 или Coggle.it учениците съставят мисловна карта на етапите от проекта и разпределението на задачите между учениците. Обобщават на какъв тип източници на информация може да се доверяваме и на какъв – не. Оценяват достоверността на източниците, които самите те използват. Създават прости линейни команди и алгоритми, които водят до решаване на проблем;
- Учениците – репортери съставят лист с въпроси относно предпочитанията за пътешестване, развлечения и спортни занимания на участващите в проекта екскурзоводи, туроператори, хотелиери и чужденци, пребиваващи в населеното място. Интервютата с тях се провеждат в извънучебно време (в неформална среда или в училище). Въз основа на получените отговори и записаните мнения, екипите ще съставят офертата на екскурзия, за да спечелят своите клиенти;
- Екипите избират маршрут на екскурзията, като използват приложенията Google Maps или Google Travel.
Втори учебен час:
Учениците – организатори проучват информационни източници на английски език в интернет. По този начин усъвършенстват уменията си за четене с разбиране на общото съдържание на текстове и усвояват лексика, свързана с туризъм, географски и исторически забележителности. Учениците – екскурзоводи обсъждат дали да включат разгледаните забележителности и туристически дестинации с учителя по география и икономика.
Приложение в този етап като техника за разкриване на концепции и генериране на идеи намира дискусията.
Трети учебен час:
На база събраната информация учениците създават кратък текст за оферта, с който да представят своята идея за организиране на екскурзия и решения за осъществяването ѝ. Учителите по АЕ и БЕЛ напътстват и подпомагат класа, като проверяват текстовете и дават указания.
Стъпка 3: Обобщителен етап
Следва изработването на крайния продукт – виртуална книжка в приложението Flipbookpdf.net, брошура в Canva.com, презентация, експортирана във видео формат или блоково програмиране в Scratch (в платформата децата могат да създадат герои – туристи и екскурзовод, които да анимират върху определен декор или маршрут на картата на България).
Подходът отново е интердисциплинарен и изисква работа в екип в рамките на три учебни часа.
Първи учебен час:
Учениците – графични дизайнери и програмисти подготвят крайния продукт по избрания от тях начин. Нанасят се необходимите редакции. Учителят по информационни технологии наблюдава и напътства работата им по отношение на форматиране и вмъкване на текстовете, аудио и видео файловете, разположението на изображенията, избора на цветове и шрифтове, анимации, преходи между слайдовете. Напредъкът на процеса през цялото време се проследява чрез на даване и получаване на обратна връзка от другите екипи.
Втори учебен час:
Поканени са външни експерти, които да дадат обективна обратна връзка на учениците – учители по информационни технологии, география и икономика, технологии и предприемачество, туроператори.
Трети учебен час
Предвидено е време за “довършителни работи” по офертата и за подготовка на отборите за представянето.
Стъпка 4: Представяне
Финалният етап на проекта се реализира в рамките един учебен час. Учениците презентират на английски език офертата си за екскурзия в България за чужденци. Посочват кои забележителности ще бъдат посетени, колко време ще продължи екскурзията, какво включва цената, с какъв транспорт ще се осъществи, къде ще бъде настаняването, какви развлечения, възможности за спортуване и екотуризъм предлагат избраните туристически дестинации.
Изявата е публична: поканени са гости и на събитието присъстват специалистите, интервюирани в началото на проекта. Те могат да видят крайния продукт и да дадат обратна връзка. Г-жа Саръстова съветва след края на презентацията на децата да се поставят въпроси, свързани с:
- процеса на работа – интересни, приятни моменти, затруднения, проблеми и др.;
- общуване в екипа – начин на комуникация, проявена или непроявена толерантност и т.н.;
- оформлението на крайния продукт;
- самооценка на постиженията, личния принос и емоционалната удовлетвореност;
- идеи за следващата практика с изследователско пътешествие по Българското Черноморие.
ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ
“Учениците не усещат, че учат. Те се вживяват и вдъхновяват от задачите, които имат. Всеки има роля и знае, че без него не може”, обобщава г-жа Саръстова след края на проекта и допълва: “Моята идея беше децата да осъзнаят, че учейки, те се развиват като личности. Трупането на знания не е основната ни цел. С работата по проекта те се учат да вземат решения и да повярват, че могат да се развиват дори и след 7. клас”.
Резултатът от реализирането на тази практика е развиване на умения и компетентности, включени в Европейската рамка:
- Езикова грамотност;
- Научна грамотност;
- Дигитална грамотност;
- Медийна грамотност;
- Личностно развитие;
- Креативност;
- Критично мислене;
- Емоционална интелигентност;
- Социокултурна грамотност;
- Умения за подкрепа на устойчивото развитие и за здравословен начин на живот и спорт.
ЗА КАКВО ДА ВНИМАВАМЕ
Изключително важно е да формулираме добре водещия въпрос на STEАM проекта. Той трябва да е съобразен със следните изисквания:
- да интегрира теми от учебните програми по различни дисциплини;
- да има връзка с реалния живот;
- да е ясно поставено предизвикателството или проблемът, на който учениците ще търсят решение;
- да е определен очакваният краен продукт.
Г-жа Саръстова дава и няколко конкретни съвета на всички училищни екипи, които ще се вдъхновят от нейната практика и ще реализират подобен проект:
- важно е учителят по БЕЛ да представи на класа интервюто като изследователски метод и да подкрепи децата при формулиране на въпроси – за много от тях тази част от задачата може да се окаже неочаквано сложна;
- добре е учениците да представят предварително с помощта на мисловна карта етапите от практиката и идеите си за дизайн, за да осмислят през какво им предстои да преминат;
- може да поощрите усилията на децата с няколко различни оценки: за съставените въпроси – по БЕЛ, за написания кратък текст за оферта – по АЕ, за крайния продукт – по ИТ, за представянето им по география и история и цивилизации;
- споделяйте и записвайте идеите за следващи STE(А)М проекти, които се зараждат в движение – и учениците, и учителите, а вероятно и гостуващите специалисти навярно ще бъдат много вдъхновени и ще дадат купища предложения.
Практиката е селектирана в инициативата ”Добрите практики на фокус“, която има за цел да открие, опише и популяризира ефективни, приобщаващи и устойчиви педагогически практики в три категории: благосъстояние на учениците, отговорност и принос на учениците, академичен напредък на учениците.
Имате нужда от още работещи практики? На prepodavame.bg може да намерите още много изпробвани практики за вашата класна стая.